Ditipu Dalam Pembelian Online. Apa Langkah Anda?

by | | Follow me on Twitter
Kini trend pembelian online semakin mendapat perhatian rakyat Malaysia. Menurut kajiselidik OpenMindsResources.com terhadap 310 pengguna internet, 65% daripada mereka pernah melakukan pembelian secara online dan sanggup berbelanja dalam lingkungan RM100 hingga RM300 dalam satu transaksi. Pada 2011, perbelanjaan online di seluruh Malaysia mencapai angka RM1.8 bilion. Perghh!

Ditipu Dalam Pembelian Online. Apa Langkah Anda?

Namun peningkatan trend ini juga menyebabkan kes penipuan pembelian online turut melonjak naik. Sehingga Januari-Mei 2013 sahaja, sebanyak 381 kes telah dilaporkan dengan kerugian RM14.1 juta. Dan itu hanyalah kes penipuan yang telah dilaporkan dan Khai yakin angka tersebut sepatutnya lebih tinggi kerana ada mangsa yang tidak tampil ke hadapan membuat laporan. Mungkin kerana jumlah yang ditipu adalah kecil ataupun mangsa sebenarnya tidak tahu apa yang patut mereka dilakukan.

Jadi apakah langkah yang patut diambil?

1) Apa yang patut ada?

Resit atau bukti pembayaran hendaklah di simpan. Sekiranya anda membuat pembayaran online, anda boleh printscreen sbg bukti dan save as pdf/word. Print bukti untuk simpanan. Sila hubungi penjual online & buat aduan dahulu, jika tiada tindak balas sila buat aduan pd pihak berkuasa spt polis, Kpdnkk, TTPM & NCCC.

2) Cara-cara untuk membuat laporan seperti berikut

1) Pergi cawangan Tribunal Pengguna yang berdekatan.
2) Buka fail dengan bayaran RM5
3) Pastikan anda membawa sekali bukti pembayaran/bank statement, dan segala maklumat mengenai penipu tersebut. Yang penting adalah untuk memperolehi alamat si penipu.
4) Kes akan dibawa ke mahkamah. Sekiranya didapati bersalah, penipu akan di arahkan oleh mahkamah untuk membuat pembayaran balik kepada anda.

Khai berharap lebih ramai mangsa tampil untuk membuat aduan supaya si penipu tidak terus menerus menipu dan terlepas dengan tindakan mereka itu. Jangan biar mereka bermaharajalela. Biarpun jumlahnya kecil namun itu tetap duit anda.

Katakan TIDAK pada penipu internet @ scammer!!

------------------------

Senarai agensi yang patut anda tahu.

1) E – Aduan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi Dan Kepenggunaan (KPDNKK)
Sistem E-Aduan membolehkan pengguna membuat aduan kepada KPDNKK berkaitan sebarang aktiviti perniagaan yang tidak beretika. Sistem eAduan ini dibangunkan dan dilaksanakan dengan satu objektif: untuk menyediakan satu medium menerima aduan melalui internet daripada orang ramai.
Laman web : http://eaduan.kpdnkk.gov.my
Email : e-aduan@kpdnkk.gov.my

2) Suruhanjaya Komunikasi Dan Multimedia Malaysia (SKMM)
Pengguna boleh membuat aduan kepada pihak Suruhanjaya tentang sebarang isu berkaitan dengan sektor komunikasi dan multimedia merangkumi telekomunikasi, penyiaran, perkhidmatan internet, perkhidmatan pos, kurier dan pensijilan digital.
Laman Web : http://www.skmm.gov.my
E-mail : aduanskmm@cmc.gov.my

3) Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM)
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah satu badan bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang mula berkuatkuasa pada 15 November 1999. Bahagian XII Akta mengandungi 38 Seksyen yang menyentuh tentang pelbagai aspek Tribunal seperti keanggotaan Tribunal, bidangkuasa Tribunal, prosiding Tribunal, award Tribunal dan lain-lain perkara berkaitan. Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia menyedikan alternatif kepada pengguna untuk memfailkan sebarang gantirugi dan pampasan terhadap peniaga secara online.
Laman Web : http://ttpm.kpdnkk.gov.my
Tel : 03-88825822

4) Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional (NCCC)
Pusat aduan setempat bagi memberikan khidmat nasihat, membantu menyalurkan aduan kepada pihak yang bersesuaian seperti agensi kerajaan, pengeluar, pengedar atau penjual dan menjalankan perundingan antara pihak pengadu dengan pihak dituntut.
Laman web : http://www.nccc.org.my
Tel : 03 7877 9000

via FB , HMetro
Share the knowledge by click Tweet this!, Plus It! or Share It!

{ 108 comments... read them below or add one }

  1. Kalau tak ada alamat penipu tersebut , bagaimana? masih boleh buat aduan ke? harap dapat membantu .

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah masih boleh, pastikan punyai bukti transaksi (boleh minta bantuan pihak bank) dan detail lain mengenai penipu yang telah diperolehi. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi agensi2 yang telah saya sertakan sekali di atas.

      Delete
    2. Mcm mana plak sy de details sume penipu tu..

      Delete
  2. bro, kalau saya beli handphone clone, tapi handphone tu bermasalah (hang je) mintak tukar ganti dengan penjual tapi tak dilayan, boleh buat aduan jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo handphone klon ni susah sikit bro.. lagipun dia xbagi warranty secara bertulis. Pada pendapat saya, cuba buat pertanyaan/selidik kat agensi di atas dulu. Jika boleh baru buat aduan.. risau sbb handphone clone ni boleh diibaratkan spt dvd cetak rompak.

      Delete
  3. Bro kalo saye beli hp kat internet Rm 350 tapi xdpat brg .....dh bank in......orngnye ade lagi online...

    ReplyDelete
    Replies
    1. saye ni kira bwah umur lagi....kalo pegi mahkamah kena guna lawyer ke...kalau report polis ...ade penyelesaian ke...penipu tu tgah tipu orng lain kat fb

      Delete
    2. Simpan segala msg, transaksi dan apa saja berkaitan dengan proses pembelian supaya dapat digunakan semasa report polis. Harap ini dapat membantu.

      Delete
    3. Saya ditipu juga.. tpi resit bank in tu dh pudar.. no dia pun ade yg dh hilg.. masih boleh diguna sebagai bukti?

      Delete
    4. Saya ditipu juga.. tpi resit bank in tu dh pudar.. no dia pun ade yg dh hilg.. masih boleh diguna sebagai bukti?

      Delete
    5. cuba hubungi bank dan minta salinan transaksi tu, dik. bank ada simpan.

      Delete
    6. Anonymous18 July, 2016

      klo report dkt polis, polis layan ke?

      Delete
    7. layan..dia just amik report. sy bru jerk buat

      Delete
    8. Sy pn kena 1 april 2017 rm400. Bank in dh tp x antar no tracking n terus block sy.... Kall bank pn susah.. Konon x boleh terjah masok acc org. Padahal kita kna tipu dok terjah jadah apa

      Delete
    9. baru je jmpa dgn bank tnjuk polis report..bank ckp xbuleh buat apa2..bank xde kuasa nk freze acc org..hampeh btul..so,sy rsa klau kes tipu online ni mmg legal dlm mlsia ni..xda sapa2 yg blh dakwa org ni..kcuali mangsa tu org y brpengaruh..

      Delete
    10. yeke bro..dah ade repot polis pon bankvxleh bg detail ac penipu tu..hmmmmm..ssh la gini..bru je kna tipu

      Delete
  4. Anonymous18 May, 2015

    Selalunya berapa lama masa yang diambil untuk dapat balik duit kita sekiranya sudah report polis?

    ReplyDelete
  5. salam..saya nk tya..sya ada beli brg on9..tp brg xsmpai2..seller ckp brg smpai dlm 2 hgga 3 hari..so skrg dh sebulan xsmpai.sya nk minta refund balik duit tu..tp kalo brg smpai sya akan bnk in semula..tp kes ni lain plak jadi..seller ni ckp kita kurang ajar dgn dia..so now dia tgh burukkn kita kt status instgram dia..mcm mana dgn kes mcm ni..blh buat laporan x?kalo nk saman malu blh ke?sekarang die paparkn muka anak dn wife sya..pdahal diorg xslh..sy ckp blh settle dlm msg je..xpyh nk besar2kn hal..tp dia buat juga..

    ReplyDelete
  6. kalau saya yg dri brunei ni tapi ditipu oleh org malaysia mcm mne? >>tolong mohon share kan..
    Saya dari brunei dan rasa tertipu tentang Sofea illas yg dulu usahawan muda katanya.dan sekarang dia dah kaya.Tapi Dia jual supplement aurora sx whitening tak ada expired date,tak ada buat bila buatnya,tak ada imei number,supplement tu tak dpt masuk brunei kat pos office airport lama.terpaksa antar balik ke malaysia dan saya suruh hantar kat pos limbang.tapi saya tak abis cakap lagi dia dah block saya terus.sedangkan duit saya masih kat dia rm5500 dan barang dah saya post balik kemalaysia..mula2 dia ckp ada expired date.rupa2nyer dia buat expdate: 3months after open.saya fikir Dia buat date.dah tentu tak dapat masuk.makanan pun ada buat yy/mm/yyyy macam tu.makin tamak makin sombong.dan senang2 jer tak refund!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anna awk dh dapat refund dri sofea illas tu ke?

      Delete
  7. kalau belian online oversea pulak macamana? tribunal tuntutan malaysia akan layan ke? ke kena buat aduan pada pihak lain?

    ReplyDelete
  8. Salam sy dan beberapa org yg lain telah di tipu berkenaan bursa saham melalui facebook mcm mana nak buat

    ReplyDelete
  9. makasih yah atas informasinya, jangan lupa kunjungi blog aku juga.
    QUEENXXX92

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Assalam. Sy pun ada buat belian dari PS UK . Dia janji barang sepatutnya sampai awal atau pertengahan bulan September tapi sampai sekarang dah 3bulan barang xsampai lagi. Bole ke dapat refund kita? Saya xde details or alamat dia tapi transaksi bayaran dan bukti pembelian masih ada. Macamana ye nak dapatkan balik duit?

    ReplyDelete
  12. camna ye kalu pnjual tu ckap nk refund duit tp smpi skng msih lg x refund...apa yg prlu sy bt?

    ReplyDelete
  13. camna ye kalu pnjual tu ckap nk refund duit tp smpi skng msih lg x refund...apa yg prlu sy bt?

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Bro kalo saye beli hp kat mudah.com Rm800 tapi xdpat brg .....dh bank in......saye call dia xdpat2..saye dah buat aduan polis..duit kerugian saye sebanyak RM800 tu dpat blik tak..saye bru je terkena pda 09/11/2015..saye nak tahu cara nak dapatkan blik duit tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ni boleh contact mudah.my terus

      Delete
    2. Buat report kat bank inform tersilap bankin duit...

      Delete
    3. Buat report kat bank inform tersilap bankin duit...

      Delete
    4. Still boleh pakai ke taktik ni? Saya bru kne tipu mggu lps bank in hri ni dpt tau

      Delete
    5. sy pon kena tipu bli f1s 2nd harga rm800 dr ig..bila dh bt report polis, nak report pada bank, bank ckp 50/50 je nak dpt balik duit tu if pemilik acc kuarkan duit..kpdnkk lak ckp xleh buka fail, just bleh bt aduan je sbb xda alamat penipu tu..rasa mcm give up je..

      Delete
  16. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  17. saya ad beli brg on9 seller tu bgtahu brg da hantar tu dlm tracking no dah sampai dekat org lain..bila sye try contact balik dye da block saya...semua conversation n transaksi saya masih simpan. tp saya xde alamat dye..so, mcm mana ye ?? masih boleh buat laporan??

    ReplyDelete
  18. Slm.. Adik sy pun sama kena tipu dgn peniaga online rm800.. Dh buat report polis..tp skrg nk dapatkn alamat peniaga online tu melalui no akaun bank dia (public bank) ..boleh ke terus pegi ke bank tu bawa slip bank in dan surat report polis tu utk dpt kn alamat penipu ni.? Sbb sy dh call tribunal.. Katanye nk kena ade alamat penipu tu juga.. Harap sgt sapa2 boleh membantu..huhu

    ReplyDelete
  19. Slm.. Adik sy pun sama kena tipu dgn peniaga online rm800.. Dh buat report polis..tp skrg nk dapatkn alamat peniaga online tu melalui no akaun bank dia (public bank) ..boleh ke terus pegi ke bank tu bawa slip bank in dan surat report polis tu utk dpt kn alamat penipu ni.? Sbb sy dh call tribunal.. Katanye nk kena ade alamat penipu tu juga.. Harap sgt sapa2 boleh membantu..huhu

    ReplyDelete
  20. Terimalah kenyataan yang pihak polis tak dapat nak buat apa² untuk kes macam ni . Biasa la , katanya banyak lagi kes jenayah yang lebih besar perlu diselaikan . So , sabar dan redho je la ye semua :')

    ReplyDelete
  21. kesianya .mudahnya kita ditipu

    ReplyDelete
  22. Salam sejahtera.saya ada bli lens kamera kat mudah.com bru2 ni.saya nk tnya klau nk tuntut semula duit kita mcm mna sbb org yg jual tu x angkat langsung saya call whatsapp plk tlh disekat dn saya x blh berhubung dgn dia.saya nk mnx pecerahan

    ReplyDelete
  23. Salam, sy pon macam kena tipu dan dipermainkan. Bebaru ni sy beli barangan melalui MYSALE.com. mula2 tu barang sampai ok jer kali kedua ada barang tu pecah so dia kata akan refund tapi nak refund pon lima enam hari, jadi tengah tunggu. Ada satu lagi barangan yg estimate sampai dua minggu lepas masih tak terima. bila tanya CS dia asik bagi alasan tengah investigate wlpon perkara ni telah sy laporkan sebulan yg lalu. CS diaorg bukan jawab masalah masa tu tapi at least dua hari baru balas ayat yg sama spt reply2 len, seolah2 copy paste. Apa patut sy wat?

    ReplyDelete
  24. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  25. saya semalam dah bank in kan duit dekat satu insta ny queen_iphonestore hari ni sy tanya barang saya dah diposkan ke klau dah sy mintk no tracking tapi dia block sy macam mana nak buat ye

    ReplyDelete
  26. Saya pon ditipu oleh mudah.my .. Penipu tu bgi gmba ic dye and saya ade risit bankin bank dan no akaun bank penipu tu. So ape yg patut sya lakukan?

    ReplyDelete
  27. Kalau kes mcm tabung dana tu boleh buat failkan kes ke sbb syarikat dh gulung tikat...tipu duit org.katanya bila bayar duit tu kita akan dpt semula dana tu scr bulanan....

    ReplyDelete
  28. Kalau kes mcm tabung dana tu boleh buat failkan kes ke sbb syarikat dh gulung tikat...tipu duit org.katanya bila bayar duit tu kita akan dpt semula dana tu scr bulanan....

    ReplyDelete
  29. Anonymous14 July, 2016

    Nak tanya...Saya ada beli satu hp ap set dari satu syarikat melalui laman web lelong.com. Saya dah guna hampir 10 bulan dan warranty hanya cover setahun. Hp saya itu mengalami masalah dan saya menghantar kepada syarikat berkenaan untuk baiki dan mereka telah menerimanya. Tetapi masih sekarang tiada berita.. saya hantar bulan 1 2016 dan sekarang bulan 7 2016 masih tiada respond..dimana harus ku adukan..trima kasih

    ReplyDelete
  30. Salam...sy nk wat aduan cmner yew..sy da beli baju kat carousell n just contact dlm tu je tanpa no fon dia...sy transfer pembayaran tu trs dia senyapkn diri smpai skunk n brg xsmpai lg...cmner yew n dpatkn duit tu balik?

    ReplyDelete
  31. Salam.. nak tanye.. sy br join carousell.. sy penjual tp ditipu hampir 2k oleh pembeli kononnya yg mendesak utk sy transfer duit kerana dia telah transfer pd sy dr luar negara.. kes mcm ni bole report x..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nak tau apa jadi ye kes ni ye wawa zainal? Sis repot polis ke?

      Delete
    2. Wawa, kamu sudah dapat duit balik ke? Saya juga seorang penjual tapi ditipu oleh pembeli yang mendesak saya untuk beri balik refund rm400 kepada partner account dia sebab dia kata dia 'tertransfer'rm430 yang sepatutnya perlu transfer hanya rm30.Tolong selesaikan masalah saya.

      Delete
    3. So apa tindakan drpd awak...saya pn dh terkena

      Delete
    4. Salam. Saya baru saja terkena. Sama je kes macam awk, agaknye kita ditipu oleh org yg sama. Wawa, apa jd ye kes awk skrg. Sy ditipu rm800. Apa patut sy buat utk dpt balik duit sy tu.

      Delete
    5. Salam. Saya baru saja terkena. Sama je kes macam awk, agaknye kita ditipu oleh org yg sama. Wawa, apa jd ye kes awk skrg. Sy ditipu rm800. Apa patut sy buat utk dpt balik duit sy tu.

      Delete
    6. Salam. Saya baru saja terkena. Sama je kes macam awk, agaknye kita ditipu oleh org yg sama. Wawa, apa jd ye kes awk skrg. Sy ditipu rm800. Apa patut sy buat utk dpt balik duit sy tu.

      Delete
    7. Anonymous25 June, 2017

      Same kes jadi kat saya semalam. Dah terlanjur transfer RM400 refund yg buyer minta menggunakan acc maybank agent kat M'sia. Lepas byr RM400, kna suruh tambah lgi.So saya terus pegi report kat polis. Polis tolong block kan 3 org buyer yg meminta refund dalam whatsapp saya dan suruh saya ignore semua email ugutan dari interpol yg dhantar oleh fake buyers tu. Saya juga terus menghubungi pihak maybank utk hold semua urusan menggunakan maybank acc saya. Pihak maybank sedang buat siasatan kat acc maybank agent yg saya transfer duit tu. Tak pastilah boleh dapat ke tidak duit RM400 yg saya dah transfer tu. Tp saya dinasihati oleh pihak maybank jgn layan fake buyers yg menggunakan tactic yg mana seller disuruh bt refund dahulu baru boleh dapat payment.Sah2 kena tipu...

      Delete
  32. Macam mana kalau kita order barang. Barang sampai tapi kurang drpd apa yg dijanjikan.. Contohnya kita order 5in1 tapi dpt 4in1. Blh buat aduan juga ke?

    ReplyDelete
  33. Hati2 scammer mudah.my - smart tag
    nama : Choy Chean Weng
    Cimb a/c : 7061863000
    tel : 017-5601183
    email : kesassdnbhd@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. IC Choy Chean Weng , 890403105243, SEMASA BUAT LAPURAN MESTI ADA IC DIA... POLICE SUDAH DAPAT KESAN DIA.. DUIT SAYA YG DIA TIPU TELAH POLICE PULANGKAN

      Delete
    2. Encik mcm mana cara nk report ya.sy juga di tipu di mudah.com.sy ada pic ic dia.

      Delete
    3. tlg ajarkan mcm mna sy nak dptkan balik duit sy..kena tipu bli hp 2ndhand kat ig..

      Delete
  34. Hai. Saya nk mintak pndapat. Mgu lpas saya ad bli phone kt shopee user gadjetsales. 1st die suro saya amik order kt website kt Phonekonect ltd . Branch kt changi,singapore and kk,sabah. I tnye die branch kt sabah ke, die ckp yer. I trust la..Payment actualy rm1300 tp bayr rm500 for order. After delivery bru bayar remaining tu. Saya rase geram tu.. brg tu shipping dri singapore. Saya pulak yg kne bayar insurance fee and clearance fee.. 1st mintak insurance fee ckp akan refund balik. Da bayar. Dtg pulak msj 2nd clearance fee pulak. Da bayar . Salah amount pulak. Lagi mahal pulak tu. Gila la. Rasa ttipu. Ntah pasni fee ape pulak. Cmne saya nk buat report? Saya nk duit saya balik.. Tribunal layan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow saya pun terkena perkara yang sama . Awak dah buat apa apa ke ?

      Delete
    2. Salam saya pun baru terkena dengan mudah.com seller. Nak tanya tuan dah ada penyelesaian ke? Sbb saya nak tanya pendapat

      Delete
    3. Saya dapat msg ke 3 double pulak. Cuma nak tanya barang u dapt ke even bayar insurance fee tu. Betul ke dia pulangkan

      Delete
    4. Awak kena tipu ape kt mudah.com?saya pun kena tipu berkenaan insurance fee tu jgk

      Delete
    5. Saya baru saja kena dari mereka jgk . Barang kena hold dari kastam changi airport . Kena bayar insurance dulu lepas tu bayar kastam clearance fee . Kemudian depa silap bgtaw duit tu kena tukar dalam dollar jadi double duit tu . Hmm harap sangat dapat bantu .

      Delete
    6. Boleh bgtau, barang tu beli dari company mana?

      Delete
    7. Sy pon dah kene jgk. Dah habis 6k then kata barang tak lepas kene upah lowyer plak untuk lepaskan barang tu kat kastam changi. Kat situ baru perasan kene tipu ��

      Delete
    8. Sya pon kena mcmtu jgak..sya ade beli phone.lpastu nk kene byar dnda plak ape la.rm 3k.ermm scammer tu bru 3 hri lpas offline..sblum ni online je..so apa lngkah yg nm kena buat..cara kt ats tu bleh pakai ke..?

      Delete
    9. nak tanya pape pasal kes ni and apa yg saya buat boleh email saya aliffakmar019@yahoo.com

      Delete
  35. Dapatkn maklumat & cara mndptkn smula wang anda yg ditipu…
    #BanterasPenipuOnline
    CHANNEL INFORMASI
    https://telegram.me/BanterasPenipuOnline
    SUPERGROUP PERBINCANGAN
    https://telegram.me/joinchat/ABzVAjvlaCrC1sRaLN0KVA
    FB PAGE
    https://www.facebook.com/groups/BanterasPenipuOnlineAdmin1MALAYSIA/
    WA | IG | TW
    @BanterasPenipuOnline
    @Z3R0COOLZ

    ReplyDelete
  36. salam semua..saya juga baru terkena walau dah 3 kali beli barang kat mudah.my...nampaknya tempat tu dah tak selamat untuk membeli secara online..Bila buat aduan ke atas ads report asyik undelivered yg diterima..shit punya page webs..
    Boleh membeli tapi cari lokasi yang berdekatan dan buat COD jer..mcm sy duduk perak beli barang kat johor..lepas jer bankin orang tersebut terus x nak angkat tel ataupun reply msg..memang lahanat betul manusia tu..ingatkan nak buy buat anak buah..
    hati2 dengan penipu dan scammer berlambak kat mudah.my
    Nama Penipu Eka Andes Putra Bin M.Nasir dan akaun maybank beliau 164726042720 no tel 016-5541359 dan ini adalah url yang sempat sy screenshot dimana dia buat pengiklanan--->https://postimg.org/image/4x471zn63/

    ReplyDelete
  37. Saya nak tanya ..macam mana kalau saya nak minta balik duit saya ..tapi dia tak bagi refund..sebab saya tak jadi nak beli..barang tu saya tak dapat lagi..dia ambil duit saya tanpa beli apa apa barang ..macam mana sekarang?? Saya patut laporkan kepada siapa?

    ReplyDelete
  38. saya pulak kena tipu dgan seller kt mudah..katanya suruh bankin untuk chages permndahan wang ke akaun saya....resit bank in,nama n i.c dia.. sya ada...ape perlu saya lakukan

    ReplyDelete
  39. Rumah seni grafik. Penipu besar ni. Meniaga xde acc company. Dah menipu senyap.Order baju tak sampai2. Ade jugak yang kene dengan buat kad kawen. Masih aktif. Sape ade yang terkene tu baik buat report jela.

    ReplyDelete
  40. Assalamualaikum, hri nii sy mnjadi mangsa penipuan iPhone rm350 sy dh bank in tetapi dia dah block sy kt fb dan watsaap.. Gambar ic, nmbor telefon dan akaun bank msih ada mcm mne nk dpat kn blik duit sy please tlong ajar kn sy please...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena tipu dengan seller nama apa ye ? nk detail seller boleh so boleh viralkan. nanti saya tolong awak. just heads up ic yng dia bgi tak semestinya ic dia.

      Delete
  41. Nak tny..... Sy ade jual iPhone 2nd d mudh.... Ade prg nak beli dgn hrga 1.2 k, by cod.... Sy mintak kawan sy cod kn.... And settle.... Cond phone mase tu ok nice, buyer siap tgok.... Pastu slpas 2minggu, buyer call cakap tk detect network and ugut nak viralkn my friend yg cod tu..... And mintak duit at first..... Then, da stuju nak byar tp scara ansuran now ajak jmpe pulak....I'm a girl.... Opkos felt pelik.... Buyer Kedah and i pahang.... Rasa? That time I'm still there sbb on study now cuti.... In this case admin rasa sape yg salah? Just scarce dy jatuhkan phone tu till jd cmtu, I'm going to be tge victim..... Sbb mase jual semua ok....

    ReplyDelete
  42. In add.... Dy ugut nak viralkn my friend n me....

    ReplyDelete
  43. Saya baru kne tipu beli fon...sy ade no acc alamat umh die..semua atas nama yg sama..NUR ATIQAH ASSIQIN BT ABDULLAH..Die sruh bankin half before cod..pastu die xdtg.wassap die block..boleh ke report tribunal terus or kne report polis dulu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Report polis dulu, lepastu report kat tribunal. kalau nama ic semua sama dengan nama akaun, insya Allah boleh dapat duit balik guna tribunal.

      Delete
    2. Boleh tak bagi no ic NUR ATIQAH ASSIKIN tu? Saya pun dah kena tipu oleh dia. Pleaseeeeee :(

      Delete
    3. Tolong bagi alamat NUR ATIQAH ASSIKIN sesiapa yg ada. Pleaseeee

      Delete
  44. hi, saya beli ipad dekat mudah.com. lepas saya bann in duit, orangnya janji nak pos terus sebab saya study kat sarawak. but, bila saya mintak tracking number, dia terus block saya. and now, no response pun dari dia. saya ada acc bank dia. saya tak tau camne nak buat dah. sebab if saya report polis layan ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. report je polis dulu, tengok polis boleh buat apa. Biasanya kalau ada no akaun je, kena redha sikit duit mungkin tak dapat balik.

      Delete
  45. salam... kalu ada nama penuh,no akaun dan bukti transaksi n bukti msj shaja ckup tak bukti utk dptkan balik duit

    ReplyDelete
  46. Saya ada kes kena tipu pada 7/1/2017 dekat ebay.com.my. saya ada beli phone dekat seller ni and mostly seller tu reply email saya melalui ebay. bila saya dah tunjukkan resit pembayaran yang saya sudah bayar , seller tu lesap sekali dengan akaun ebay dia sekali sudah tiada. ebay alert yang barang saya beli tu takde dlm list purchase saya, diorang kata tak payah risau sebb kalau dh bayar kat seller barang tu still akan sampai. tapi terang2 lah seller tu menipu dan barang takkan sampai. so patut ke saya report dekat polis and settle kat bank even chances nk dpt duit tu 50/50?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Penjual ni ada yg berani bersumpah demi allah dia mengaku tak tipu, tp cek nombor tracking lps 24 jam dah pon masih tak naik, tak kan system tak update lg.. org mcm ni mau jumpa baik siat-siat kulit dia baru tau rasa..

      Delete
  47. Tuan nak tanya kalau penjual x balas dalam masa dua hari kira nya menipu la tu kan.nak report kat mana ya?yang paling senang dan x menyusah kan.

    ReplyDelete
  48. Tuan.. Nk tanye.. Kalau buat laporan,adakah sye akan dpt blk duit sye? Dan adakah tindakan akan diambil keatas penipu tersebut?

    ReplyDelete
  49. macam mana klu nak pastikan org yg menipu online tu di blacklist supaya dia xgiat menipu org lg...
    klu sapa pernah tgk, page aurashophaholic, brg xdpt, duit masih ada lum dia refund..lama menyepi, tiba2 promote balik brg..

    ReplyDelete
  50. salam. saya ada membeli iphone dengan harga rm3000 pada bulan 6 tahun lalu. saya membuat pembayaran by hand dengan penjual. penjual menjanjikan barang akan sampai pada saya bulan 12 tahun lalu. sehingga sekarang barang tidak sampai ke saya. penjual cakap nak buat refund dari bulan 1 sampai sekarang tak buat2 refund lagi. alamat, nama, no hp saja yang saya ada. apa patut saya buat? kalau buat tribunal ada peluang ke untuk dapat duit balik? terima kasih

    ReplyDelete
  51. polis cakap.. kita nak tuntut balik duit tuu boleh.. tapi kita kena tau nama pnuh.. no ic dan alamat penipu..so mcm mana kita semua nih... aduhhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Inshaa Allah blh dptkn smula mllaui TTP. Cara nak dptkn mklumat scammers, tnya kawan2 yg ada kerja di bank yg digunakn scammer trsebut n mnta mreka cek kan detail scammer. Klau pergi ke bank, dorng susah nk bg mklumat dsbbkn mlindungi pngguna. Lps tu blh buat report polis n buka kes di TTP.

      utk kes yg kurg dr 48jam, pngadu blh trus pergi ke bank brkenaan n bgtau pngadu trsalah transfer duit ke akaun scammer trsebut (utk trnsaksi online shj). Jgn crita bnyk, kata jer trsalah transfer. Nti bank akn kmbalikn smula duit pngadu skiranya wang masih ada dlm akaun scammer. Hrp dpt mmbantu

      Delete
    2. Jika tkde kawan yg brkerja di bank trsebut mcm mne. Sy dh call bank n bank sruh buat report n bank ckp tk bole bg details scammers. Sy just ad nama penuh n acc no scammer je. So mcm mne ye ? Mohon Bantu sy

      Delete
  52. Thai scammer!

    https://carousell.com/p/scammer-alert-part-1-100135797/
    https://carousell.com/p/scammer-alert-part-2-100138571/?ref=profile&ref_referrer=%2Fmakeupteddy%2F&ref_sId=3002709

    Ployphailin Khongsawat
    7064982640
    Cimb bank

    ReplyDelete
  53. kalau kes beli hp clone berharga rm1000 .. pastu dah byr tapi si pembeli xda bunyi .. tapi cust tadi xda detail2 si penjual mksd saya xcukup detail pasal penjual tu , alamt dia , no hp semua , nama .. resit pembayaran dan chat2 je ada sebagai bukti .. camne ek nak dptkan balik duit kalau kes cmni ?

    ReplyDelete
  54. Anonymous18 May, 2017

    Salam...tolong sebarkan penipuan ni..saya beli fon mudah.com dn diminta bankin dulu..setelah bankin trus senyap call pun xada dah..
    Nama dia bgi SAADIAH PUBLIC BNK49253570706 saya bankin xmasuk pastu dia kata bankin nmber laki dia MOHD FAIRUS BIN ZULKIFLI MAYBANK 158015152897.nmber tel 0174408225

    ReplyDelete
  55. Salam saya nak tanya , saya beli iphone dari chahook gadget yang preorder seminggu tapi dah nak masuk sebulan dah masih tak dapat. Dia suruh saya tambah beli lagi dekat dia leaps tu baru dia post barang. Boleh lagi ke nak buat report? Macam mana nak buat ye?

    ReplyDelete
  56. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  57. Salam mcm mana bgi penjual yg telah memberi maklumat peribadi kepada pembeli yg kononya berada yg membeli brg tersebut. Setelah mendapt maklumat peribadi dia tah menyekat pengguna tersebut. Apa yg perlu dilakukan

    ReplyDelete
  58. Saya beli iphone ready stock di instagram. Bagi no tracking, 3 hari keluar not found tracking number. Bila tanya terus kena block. Hm apa yang patut saya buat ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. buat report polis...walaupun mungkin tiada tindakan...tp yg penting ada rekod..blh update di page utk mencegah penipuan online...sekurang2nya mungkin ada ganjaran lain kerana secara tidak langsung menolong mencegah orang lain dari ditipu

      Delete
  59. Ku Mohammad faris16 June, 2017

    Hello, kapda tribunal pengguna, saya nk tanya saya telah ditipu di mudah.my saya jual wang lama dan ad orang usa beli barang saya tapi saya dah beratus ringgit kena bayar proses apa entah baru mat saleh tu kata wang akan transfer masuk smpai skrang duit xmasuk lagi,, ni mamat tu mntax kna byar lagi apa entah,, so nk tanya boleh saya bt aduan sini untuk dapatkan kembali wang saya?

    ReplyDelete
  60. salam..saya pon dah terkena tadi..beli barang kat n9 lepas bankin terus kena blok .. bulan puasa pon nak menipu..melayu sama melayu oiii..dunia akhir zaman

    ReplyDelete
  61. Anonymous23 June, 2017

    Saya beli barang lain. Yang sampai laen. Bila mesej seller xbalas call x angkat. Boleh ke buat aduan yg mcam ni?

    ReplyDelete

 
Copyright © 2014. BelogKhairul - Blogger Designed by Kyrul | SeriusBlogger
laman ping busuk